Daudzi komunikāciju speciālisti šodien runā par interneta mediju pieaugošo lomu mārketinga komunikācijās, un par to liecina arī reklāmas tirgus izaugsme – tieši internetā reklāmas apjoms ir pieaudzis visstraujāk. Tāpat strauji dažādojies interneta pielietojums komunikāciju vajadzībām – ne tikai ierastie reklāmas baneri, bet īpaši kampaņām veidotas spēles, profili sociālajos tīklos un korporatīvie blogi. Ir izveidotas specializētas aģentūras, kas plāno reklāmas izvietošanu un komunikāciju plašākā nozīmē interneta vidē, sabiedrisko attiecību aģentūras izmanto blogus viedokļu veidošanai un tamlīdzīgi.
Sekas interneta izmantošanas pieaugumam
Laikā “pirms interneta” reklāmai bija jānodrošina viss. Tai bija jāveido atpazīstamība, jānodrošina informācija, jāievieš pozicionējums, jāveido brenda tēls un jādara citi darbi. Tātad cilvēkiem, kas patiesi interesējās par produktu, bija cītīgi jāseko līdzi reklāmai, jārunā ar pārdevējiem, jāiegulda milzīgs laiks un enerģija, lai izdarītu lēmumu par pirkumu vai vienkārši apmierinātu savu interesi.
Turpretī šodien, kad platjoslas internets ir gandrīz visā Latvijā, patērētāji var viegli sekot līdzi visām sevi interesējošām niansēm, ieskaitot produktu specifikācijas, salīdzinājumus, citu lietotāju atsauksmes, atlaides un citu interesējošo informāciju. Tātad internets iedrošina patērētājus, kas interesējas par produktiem, iegūt nepieciešamo informāciju, kad viņi to grib, nevis gaidīt ilgstošā tradicionālā mārketinga komunikāciju procesā.
Vienlaikus cilvēkiem parādās daudz lielāka iespēja kā jebkad iepriekš ietekmēt ražošanu un personalizēt produktus un servisu, ko viņi patērē. Viņu viedoklis tiek jautāts tirgus pētījumos un interaktīvās mārketinga aptaujās.
Produktu dzīves cikli kļūst īsāki, jo arvien biežākas ir inovācijas, kuras īsā laikā nokopē konkurenti. Šāds paātrinājuma temps atstāj iespaidu uz tradicionālajām reklāmas un citām mārketinga komunikāciju formām – samazinās plānošanas, ražošanas un mediju plānošanas laiki, palielinās reklāmas troksnis. Tajā pašā laikā patērētājam palielinās pieraduma efekts un neuzņēmība pret visu jauno un uzlaboto.
Vietējie bezmaksas eksperti
Loģiski, ka ne visi cilvēki ir tik pārņemti ar informāciju par produktiem un pakalpojumiem, tāpēc pārējie meklē jau sagatavotu informāciju. Piemēram, mobilo telefonu piedāvājums tirgū ir milzīgs, tāpēc īsti sev piemērotu un drošu modeli izvēlēties ir sarežģīti. Bet, ja labi padomā, ikvienam atradīsies kāds draugs vai paziņa, kas ir pārņemts ar mobilo telefonu pētniecību un patstāvīgi meklē jaunāko informāciju par tiem – būtībā šis cilvēks ir mazs eksperts mobilo telefonu kategorijā, kuram visi draugi un paziņas prasa pēc padoma. Un šādu speciālistu mēs varētu atrast teju jebkurā kategorijā. Vai tā būs ziedu piegāde, auto riepas vai paši auto – vienmēr kāds zinās ko ieteikt.
Tātad interneta attīstība ir radījusi vieglu pieeju informācijai tiem, kam tā interesē un līdz ar to īpašu patērētāju segmentu, kas var būtiski ietekmēt citu viedokli.
Cilvēks – medijs
Ja kāds reklāmdevējs pamanās pareizi uzrunāt šos viedokļu veidotājus, tad viņi būtībā kļūst par viņa zīmola labo (iespējams arī slikto) ziņu izplatītājiem savu draugu un paziņu sabiedrībā – cilvēks – medijs. Šie cilvēki pelna naudu internetā ar savu popularitāti!
Kaut vai ziedu piegāde. Pakalpojums, kas guvis popularitāti jau sen. Ziedu piegāde mājās, ziedu piegāde ofisā, ziedu piegāde nakts laikā – pajautājiet kādam, kas pakalpojumu izmanto un saņemsiet atbildi, kuru no neskaitāmajiem piedāvājumiem izvēlēties.